Thursday, February 23, 2012

study VS kerja

alopp...
topic pada pagi ni adalah seperti tajuk post yer..
well2 just kadang2 terkompius skit terutama fresh graduate yg dilema sama ada nak sambung study atau nak kerja kumpul duit
masing2 punya reasons la kan tapi ni just aku nyer experince la..
aku ni xbrapa ada wawasan yg jelas..aku main redah je..kadang2 risau gak tapi buat pa nk fikir lagi kan bnda yg xberlaku lg...just do da best for today ajak..


aku ni masa lepas grade tu, teringin je nk smbung blajar...tapi aku risau financial aids la sbb aku xbyk duit dan pointer pun cm hampeh..so mntk financial aids mmg payah la..biasiswa toksah kata la.. huhuhu...pengajaran ni..jgn memain pasal pointer...effect gilak beb!!



blajar rajin2..nnti menyesal mcm aku..



ok..so aku pun dicide nak keja...tapi keja plak satu problem...sbb aku xdibenarkan keja jauh2..alahaiii....so kena la cari keja belah utara ni...paling jauh pun penang...aku dah try da cari keja kat perlis or kedah..tp tau2 la mana ada keja sgt blah sini..so dpt penang...excited sbb 1st keja kan..skema gilak time tu...igtkan kita buat keja elok2 xdak masalah..tp masalah tetap akan wujud..

so kat penang 3 bulan ja dah choww dpt keja baru...dpt kat hometown plak tu..happy gila aku time tu...stay kat umah, balik mkn kat umah...bahagia...tp lama aku rasa mcm xde masa depan lak keja kt situ sbb asek kena buat sales ja...aku ni muka buat sales ke???? nk beli2..xnk beli sudah....huhu...

aku xsesuai kot jadi sales..




last2 aku quit plak..sbb dpt offer sambung blajar..

point dia kat sini..lepas abis degree..aku keja..so aku dah tune otak aku dari sorang pelajar kepada sorang worker...ye la time blajar is like kelas-assigment-lab-exam-palapes-ptptn, pastu bila jadi worker plak p keja-balik keja-makan-gaji$$$$. kira time blajar tu enjoy la tp duit xbyk...tapi time keja ni duit ada, tapi masa nk enjoy nya xdak tmbh plak member smua jauh2..so lama2 hidup cm hampeh je...adesss

pastu bila aku dah decide nak quit kerja dan sambung blajar...satu kejutan jugak utk otak aku ni..mental2..sbb... bila da smbung blajar...kena kluar duit yuran...gaji jadik RA pon cukup2 mkn ja...compare dgn gaji masa keja dulu..jauh jurangnya..huhu...tp lama2 aku terpaksa akur la..mana tau kan nnti da abis blajar rezeki melimpah2...harap2 la kan...




duit boleh kumpul walaupun gaji sikit..huhu




so la ni nk blanja kena jimat cermat la...xleh nk beli2 sesuka hati..sbb dok umah pun bukannya xblanja apa lansung kan..kdg2 tu kena la hulur kat mak ayah..maklumlah mak ayah aku bukan datuk datin yg duit melimpah ruah sampai duit RM50 leh buat tisu lap muka.. tapi apa2 pun itu bukan masalah la...sebab selagi kita merancang perbelanjaan, duit tu xkan putus...tapi kalau gaji byk pun tp boros..duit tu akan habis jugak kan....depend la mcm mana nk blanja..janji xmenyusahkan org lain..menyusahkan diri sendiri lantak kau la sapa suh ko cari pasal...



hiasan..eehhehe




chooww!!!

No comments:

Post a Comment